tehi

Raketa-234 Volgalla 2004

Raketa-luokan kantosiipialukset eli Projekti 340 -luokan alukset olivat neuvostoliittolaisia pääasiassa jokiliikenteeseen valmistettuja matkustajaliikenteen kantosiipialuksia. Niitä valmistettiin myös Projekti 340E ja Projekti 340ME -tyyppisinä. Aluksia rakennettiin kaikkiaan 389 kappaletta Krasnoje Sormovo-telakalla Gorkissa (nyk. Nižni Novgorod) Venäjällä ja Morje-telakalla Feodosijassa Ukrainassa.

Ensimmäinen Raketa-luokan kantosiipialus Raketa-1 valmistui Krasnoje Sormovon telakalla ja tuli liikenteeseen 1957. Se kulki Gorkista Kazaniin 420 km seitsemässä tunnissa. Ensimmäiset Raketat liikennöivät pääasiassa Moskovajoella. Viimeinen luokan alus valmistettiin 1976.

Tekniikka

Aluksen päämoottori oli Zvezda M400-tyyppinen V12 -meridiesel, jonka teho oli tuhat hevosvoimaa. Polttoainetta moottori kulutti noin 165 kg tunnissa ja aluksen huippunopeus oli noin 32 solmua. Alusten toimintamatka oli noin 500 km, ja ne kykenivät kuljettamaan mallista riippuen 58–64 matkustajaa.

Suomen kaksi kantosiipialusta

Tehi

Suomessa kuuluisin "Raketa" oli Jyväskylän ja Lahden kaupunkien omistaman Päijänteen Kantosiipi Oy:n (1962–1983) Tehi, joka oli saanut nimensä Päijänteen Tehinselän mukaan. Alus kulki kesäisin Lahden ja Jyväskylän välillä. Tehissä oli päävoimanlähteenä alumiinikantinen V12-meridiesel, jonka teho oli 1 300 hevosvoimaa. Epäluotettava moottori vaihdettiin italialaiseen Ivecoon, jonka teho oli 1 050 hevosvoimaa, mikä antoi alukselle 33 solmun nopeuden. Tehin kantosiivet poistettiin 1982. Iveco vaihdettiin Volvo Pentaan, jonka teho mahdollisti enää vain 12 solmun nopeuden kantosiivettömälle Tehille. Matkustajamäärä kuitenkin lisääntyi 64:stä 80:een.

Tehi on liikennöinyt sittemmin M/S Suvi-Tuuli-nimisenä Satakunnan Pyhäjärvellä; vuonna 2009 risteilyjä ei enää järjestetty.[1] Kesään 2016 saakka M/S Suvi-Tuuli liikennöi Juojärvellä Savossa. Päijänteellä oli ollut 1800-luvun lopulla Tehi-niminen höyrylaiva. Kesällä 2017 alus siirtyi merelle aloittaen risteilyt Porvoosta uuden omistajansa Friendship Cruisesin palveluksessa.

Päijänteellä ennen kantosiipialus Tehiä oli ollut höyrylaiva Tehi, joka upposi Asikkalan kunnan vesialueella noin kuuden tai seitsemän metrin syvyyteen. Sitä alettiin nostaa elokuussa, ja matkustaja-aluksen uppoamiseen liittyvä meriselitys odotettiin esitettäväksi 18. elokuuta 1941. Aluksella oli matkustajia, joilta jäi omaisuutta uponneeseen alukseen.[2]

Rosetta

Nykyään Suomen ainoa kantosiipialuksena edelleen toimiva tilausristeilijä on Royal Lines-yhtiön m/s Rosetta, jonka kotisatama on Lahti. Alus on alun perin Morje-telakalla Feodosijassa 1963 valmistettu Raketa 314, jota käytettiin sen nimisenä Virossa. 1993 alus tuotiin Suomeen ja se rekisteröitiin Raketa-nimisenä. Vuosina 1995-2005 se toimi Suvijet-nimisenä, minkä jälkeen sitä tuli m/s Rosetta.

Tehin tapaan myös Rosettan moottori on vaihdettu. Käyttövoimana on MAN 2842 LYE -dieselmoottori. Rosettan huippunopeus on 29–32 solmua. Lisäksi aluksen ohjaamo on peruskorjauksen yhteydessä siirretty kohti aluksen keulaa sen perästä.

Rosetta tekee vuonna 2009 räätälöityjä tilausristeilyjä Lahdesta[3]

Lähteet

Viitteet

  1. M/S Suvi-Tuuli Suvilaivat ky:n sivusto. [vanhentunut linkki]
  2. Etelä-Suomen Sanomat 8. elokuuta 1941
  3. m/s Rosetta (Lahti) Royal Lines-yhtiön sivusto. Viitattu 24.7..2009.

Aiheesta muualla

  • New Hydrofoil Service in Finland, May-June 1962 Vol 1. Nos. 8 & 9 News Supplement (23 panes), Hovering Craft & Hydrofoil Magazine
Commons
Wikimedia Commonsissa on kuvia tai muita tiedostoja aiheesta Raketa (kantosiipialus).

Tämä artikkeli on Wikipediasta, johtavasta käyttäjien tuottamasta tietosanakirjasta. Sen sisältöä ei välttämättä ole tarkistettu ammattitoimittajilla (katso täysi vastuuvapauslauseke)

Wikipedia - Lahjoita Wikimedialle

Etsi toista sanaa

Kysy kysymys - mikä tahansa kysymys - Vastaukset.fi-yhteisöltä: